kalascajsa.blogg.se

Välkommen till en tjugoettårig finländares lilla blogg! Studerar till barnträdgårdslärare, ser för mycket på film och äter för mycket popcorn för mitt eget bästa. Har ett litet behov av att berätta mina allmänt vanliga vardagsäventyr åt världen och hoppas att någon vill läsa.

En gul bok i januari

Publicerad 2017-01-31 11:41:50 i Allmänt,

Bästa sättet att starta det nya året kan ju vara att hänga på någon skojig utmaning. Ett mindre bra sätt är att redan första månaden skjuta upp utmaningen. Jag bestämde mig ändå för att hänga på den Finlandssvenska läsutmaningen 2017 (#fisvläsutmaningen2017) som varje månad ger en tillfälle att läsa olika sorters böcker. Eftersom att jag knappt höll i någon annan bok än kurslitteratur förra året så tyckte jag mig behöva något som pushar mitt läsande i nya riktningar. Det började inte så bra. 
 
Igår kväll, det vill säga den trettionde januari kom jag på att jag inte läst något som ens skulle vara i närheten av gult denna månad. Så jag tog den mest snabblästa och gulaktiga bok jag kunde hitta i min hylla. Lyckligtvis så har jag ju velat läsa denna gula Harry Potter And The Cursed Child väldigt länge, men har vägrat. För jag har liksom tänkt att om jag läser den så tvingas jag åter igen uppleva att Harry Potter serien tar slut och jag har inte riktigt könt mig emotionellt förberedd på det. Men igår tog jag tag i saken och läste ut boken idag. Den sista januari.
 
Överlag är jag ju tyvärr ganska besviken. Inte på grund av det faktum att det är ett teatermanus, utan på att det känns som fanfiction. Ganska konstig fanfiction om jag får säga det. Historien upplever jag som väldigt framkrystad och det känns överlag orimligt att något sådant skulle hända efter allt som har hänt i de tidigare böckerna. Men jag är inte bitter, det är alltid lika skönt att komma hem till trollkarlsvärlden och jag tror absolut att denna pjäs skulle vara fantastisk att se livs levande. Så det var min gula bok i januari. Även om det var ett manus och inte en bok, men det behöver vi ju inte prata om. 
(Jag ville egentligen bara visa upp mina tulpaner som matchar med boken.
Jag köpte dem istället för tandkräm)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Sundqvist

Jag är tjugo år, bor i Finland men pratar svenska. Funderar över de konstigaste sakerna mest hela tiden och gör lite videos på Youtube emellanåt. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela