kalascajsa.blogg.se

Välkommen till en tjugoettårig finländares lilla blogg! Studerar till barnträdgårdslärare, ser för mycket på film och äter för mycket popcorn för mitt eget bästa. Har ett litet behov av att berätta mina allmänt vanliga vardagsäventyr åt världen och hoppas att någon vill läsa.

2016, en liten resumé

Publicerad 2017-01-05 12:31:00 i Allmänt,

Okej, till och med jag tvingas nu inse att det faktiskt har bytt år och att jag måste lära mig att skriva en sjua istället för en sexa. Jag hör ju till dem som inte är sådär jätteförtjusta i nyår. De som känner mig vet att "inte jätteförtjust" var en underdrift. Men detta nyår lyckades faktiskt jag och Lotta göra något så det blev ett väldigt lyckat nyår. Vi lagade mat och for sedan till Ollis för att fira tolvslaget med lite andra vänner. Så det blev faktiskt riktigt bra. Och som alla andra börjar jag ju också fundera nu såhär i efterhand vad världen och jag har lyckats med i år. En hel del, kan jag konstatera. Även om 2016 helt världsligt talat sög så har mitt år varit ganska bra. Så här kommer en liten summering av vad världen och jag har lyckats med 2016, helt ur mitt perspektiv. 
 
2016 var året då:
  • Man kunde jaga pokèmons och det var helt socialt acceptabelt
  • Man samtidigt skulle akta sig för clowner
  • Arbetslösa jag under sommaren kollade ut hela Netflix (i princip)
  • Jag och Lotta lyckades hålla oss sysselsatta hela sommaren så att jag inte gick för djupt i min Netflixkoma
  • Jag besökte Frankrike för första gången och såg musikalen Cats live
  • Terrorattacker blev mer vardag än undantag
  • Typ alla kändisar dog
  • Jag besökte Italien för tredje gången
  • Jag bestämde mig för att sluta ljuga för både mig själv och världen och kom ut som demisexuell på Åland Pride
  • Jag besökte Åland Pride (and it was awesome)
  • Mitt andra studieår började och jag led av en smärre myrinvasion i min lägenhet
  • Jag lärde mig spela gitarr
  • Jag skrev ett inlägg om Demisexualitet
  • Jag på grund av det inlägget hamnade i Nyheter24, blev intervjuad av Expressen och Vasabladet och fick vara med i Radio x3m. Say whaat
  • Jag fick veta att jag var kandidat i Finlands Lucia 2016
  • Jag fick vara med på de tios dag och träffa alla andra kandidater
 
  • Började pendla till Helsingfors varje helg för att sjunga i Luciakören
  • Jag samtidigt lyckades utföra min småbarnspraktik
  • USA valde en president som får mig att känna mig ungefär lika trygg som myrorna i min lägenhet kände sig
  • Jag åkte ner till Helsingfors för att sjunga i Luciakören under Luciakröning
  • Jag lyckades att inte bränna upp LuciaIngrids hår 
 (Foto: Askar Ibragimov)
  • Jag hade en fantasiskt upplevelse under hela december när jag fick åka runt med kören och sjunga för äldre, barn och en mängd andra människor som verkligen uppskattade att vi kom
  • Jag fick vara med i Ung Prides julkalender
  • Finlands regering gav mig ännu en orsak till varför jag ska flytta härifrån någon gång
  • Jag fick fira jul hemma med hela min familj
  • Jag konstaterade att jag haft ett ganska bra år i alla fall
Men jag sörjer inte att året är slut. Det får gärna vara slut. Jag tar med öppna armar emot 2017 och hoppas att jag får gå på mer bröllop än begravningar. Att jag får mer tid med mina älskade vänner. Att jag hittar någon slags studiemotivation. Att reseplanerna vi har går igenom. Att jag får jobba i sommar. Att jag finner styrkan att fortsätta kämpa för jämlikhet, för hbtqi+ rättigheter och att jag har styrkan att vara en förebild. Jag hoppas att 2017 blir ett år som gör gott för världen. Och jag ska försöka hjälpa till, så gott jag kan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Sundqvist

Jag är tjugo år, bor i Finland men pratar svenska. Funderar över de konstigaste sakerna mest hela tiden och gör lite videos på Youtube emellanåt. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela