kalascajsa.blogg.se

Välkommen till en tjugoettårig finländares lilla blogg! Studerar till barnträdgårdslärare, ser för mycket på film och äter för mycket popcorn för mitt eget bästa. Har ett litet behov av att berätta mina allmänt vanliga vardagsäventyr åt världen och hoppas att någon vill läsa.

I found some fantastic beasts

Publicerad 2016-12-08 20:28:17 i Allmänt,

Ni kan ju inte ha missat att jag typ gillar Harry Potter. "Typ gillar" så mycket att jag kan citera nästan varje scen i hela serien. I alla fall, november i år är ju en månad som så många Potterheads har sett fram emot. Varför? Jo, för att spin-off serien Fantastic Beast and Where To Find Them hade premiär! I fredags hade vi planerat att se den och hela veckan har jag vägrat att inse att jag faktiskt äntligen ska få återuppleva trollkarlsvärlden i en helt ny film, med helt nya karaktärer och helt nya fantastiska vidunder. Åh, vad jag såg fram emot det, men jag kunde ju inte ha för höga föväntningar. Vid varje åsyn av minsta lilla recension, bild eller skriverier om filmen har jag fort som attan avlägsnat mig från cyberspace för att inte bli påverkad av någon annans åsikter. Det har varit svårt kan jag tala om, för jag är ju så hemskt nyfiken. Men jag kunde hålla mig.
 
Måste jag ens säga att jag höll på att börja gråta redan i öppningsscenen? När Warner Bros logon uppenbarade sig och Hedwigs Theme spelades i bakgrunden så kände jag mig som pånyttfödd och allt var bra i världen igen. Och den känslan höll i sig. Jag var ffrån början skeptisk mot att släppa in en annan trollkarl än Harry Potter i mitt hjärta, men redan när man såg Eddie Redmayne som Newt Scamander så kände jag bara sådan Hufflepuff pride och man kunde inte annat än att älska honom. Filmen handlar om Newt som kommer till New York på grund av sina fantastiska "monster" och blir indragen i lite komplikationer när några råkar rymma. Jag är fortfarande så överväldigad av hur underbart det var att vara tillbaka i trollkarlsvärlden så jag har lite svårt att återberätta historien. Men jag kan lämna er med det här: handlingen är minst lika underbar som i de andra Harry Ptter-filmerna. Den är välarbetad, känns ny och har Rowlingkänsla rakt igenom.
 
Karaktärerna går rakt genom rutan och rotar in sig i ens hjärta innan de ens hunnit säga ett ord. Min favorit var ändå Newt Scamander himself. Kanske på grund av Eddie Redmayne, men kanske även på grund av att det är en så himla söt och itnressant karaktär som garanterat är den gullligaste djurvän ni någonsin sett på film. Men de andra skådespelarna förtjänar också beröm, jag skulle kunna se deras karaktärer måla en vägg och jag skulle tycka att det skulle vara spännande. Det ändå lilla negativa kommer riktigt mot slutet. Nu är nog en Spoiler Warning det ända rätta. Men i en film där man hur bra som helst skulle kunna ta in nya begåvningar, måste man då ta in Johnny Depp? Inget ont mot honom, men come on. Jag kunde inte ta slutet seriöst på grund av honom. Vilket var synd för det var lite av en plot twist, vilket jag älskar. 
 
Men utöver den lilla fadäsen så är det ett magiskt äventyr och jag gråter glädjetårar varje gång jag tänker på att jag får återvända till denna magiska värld många gånger till ännu. 
 
 

Kommentarer

Postat av: mammatillmirakel.blogg.se

Publicerad 2016-12-08 20:47:39

Jag dog själv en smula när jag såg den <3 underbart!

Svar: Jaa visst är den! 😍
Cajsa Sundqvist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Sundqvist

Jag är tjugo år, bor i Finland men pratar svenska. Funderar över de konstigaste sakerna mest hela tiden och gör lite videos på Youtube emellanåt. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela