kalascajsa.blogg.se

Välkommen till en tjugoettårig finländares lilla blogg! Studerar till barnträdgårdslärare, ser för mycket på film och äter för mycket popcorn för mitt eget bästa. Har ett litet behov av att berätta mina allmänt vanliga vardagsäventyr åt världen och hoppas att någon vill läsa.

Stulen lista om mat

Publicerad 2017-02-07 20:41:56 i Allmänt,

Alla vet ju att jag gillar listor. Och mat. Så när jag såg en lista om mat i mitt slöskrollande på facebook så var jag bara tvungen att stjäla den. Sorry not sorry. Listan hittade jag i alla fall här, för så badass tjuv är jag faktiskt inte. Så här får ni, without further ado, en inblick i mina konstiga kostvanor som studerande. 
Favoritsallader: Räknas pastasallad? Hör ju otvivelaktigt till dem som tycker att sallad är kaninmat och aldrig går i närheten av en sallad frivilligt. Om den inte innehåller pasta då. 
 
Tre saker jag inte vill ha på pizzan: Ananas, ananas och ananas. Alltså dödssynden i min värld är ananas på pizza. Ni skulle se en italienares min när man säger att vi i norden lägger ananas på pizza. 
 
Äter jag hellre hemma än på restaurang: Jag är ju väldigt lyckligt lottad så jag får väldigt god mat när jag väl är hemhemma, men jag skulle nog välja restaurang i alla fall. Känslan av att bli lite extra ompysslad, mätt och slippa diska är någonting man inte får nog av. 
Favoritdessert: Créme Brûlèe utan tvekan. Där får man dessutom krossa någonting medan man äter och världen behöver mer sådant. 
 
Något jag skulle kunna äta varje dag: Bacon och Donuts. Jag skulle väl bli lite rundare, men då skulle jag kunna rulla över de som säger att jag inte kan äta bacon och donuts varje dag. 
 
Det lagar jag helst nu för tiden: Eftersom vi har väldigt fullt schema och jag allmänt håller på med en massa saker så blir det mest ägg i olika former och pasta med pesto. Men jag ska skärpa mig och äta kyckling senare i veckan, jag lovar!
 
Något jag tycker om men inte äter så ofta: Carpaccio! Synd bara att rå oxfilée inte riktigt passar i en studerandebudget.
En kötträtt jag tycker om: Oxfilée med rödvinssås och något väldigt kolhydratrikt tillbehör. Helst friterad potatis i någon form. Och rött kött ska vara stekt medium rare och ingenting annat. 
 
Vad äter jag helst till frukost: Får jag drömma så skulle jag äta en komplett English Breakfast varje dag, men eftersom jag inte är någon morgonmänniska så känns det inte riktigt optimalt att stiga upp mitti natten för att hinna vakna, steka upp svamp, ägg, bacon och lite till samt ta sig till föreläsningen i tid. 
 
Bästa matkulturen enligt mig: Italien vinner med hästlängder. Enkel, fantastisk god mat, plus att de gör som normala människor och äter middag efter klockan sju på kvällen och inte fyra/fem som alla konstiga finländare. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Sundqvist

Jag är tjugo år, bor i Finland men pratar svenska. Funderar över de konstigaste sakerna mest hela tiden och gör lite videos på Youtube emellanåt. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela