kalascajsa.blogg.se

Välkommen till en tjugoettårig finländares lilla blogg! Studerar till barnträdgårdslärare, ser för mycket på film och äter för mycket popcorn för mitt eget bästa. Har ett litet behov av att berätta mina allmänt vanliga vardagsäventyr åt världen och hoppas att någon vill läsa.

Filmtips från en sjukling

Publicerad 2017-02-13 21:54:26 i Allmänt,

Ingen förbättring här i min lilla sjukstuga. Det som är positivt är kanske att det inte blir värre. Det negativa är dock att jag inte har blivit bättre alls. Sedan förra onsdagen. Så jag börjar vara lite trött på att snyta mig och ligga i en soffa 24 timmar i dygnet. Trots att jag älskar att ta det lugnt. 
 
Men som den filmnörd jag är så finns det ju alltid filmer att se. Dock så märkte jag av ett problem. När jag ens försökte läsa vad årets oscarsnominerade filmer handlade om så stängde min hjärna av och bad mig att se något lättsmält istället. Jag som tänkte ta tillfället i akt och se undan alla oscarsfilmer innan jag faktiskt ser galan, men det fick jag bara inse att det inte kommer att hända. För min hjärna har ungefär samma intelligensnivå som potatismos just nu och kräver att jag ska se på lättförståeliga komedier som inte kräver särskilt stor tankeverksamhet. Som tur är så råkar jag gilla sådana filmer också, och har plöjt igenom en hel del gamla godingar under de senaste dagarna. Så om någon som mig ligger hemma och producerar snor så kan jag rekommendera några stycken lättsedda filmer. Varsågoda. 
 
1. You've got mail
Kan man få nog av Tom Hanks och Meg Ryan? Nej det kan man inte. En liten nittiotals-throw back till när internetdating var relativt nytt och en klassisk saga om att motsatser dras till varandra. Plus att man får se världens gulligaste bokhandel. Sedan ett typiskt romantiskt komedislut på det så har ni en riktigt bra sjukfilm. 
2. Mean Girls
Om du inte har sett denna klassiker så föreslår jag att du gör det ögonaböj. För vad mer behöver man när man är sjuk än lite klassiskt high-school drama?
3. Bride wars
Jag har en särskild plats i mitt hjärta för bröllopsfilmer. Ingen skillnad hur klyschiga de är, innehåller de brudklänningar, bröllopsplanering och lite före-bröllop drama så är jag fast. Särskilt i denna när både Kate Hudson och Anne Hathaway ska gifta sig. 
4. Miss Potter
Nej, den handlar inte om Harry Potter, utan om barnboksförfattaren Beatrix Potter. Som en trettioårig ogift kvinna i 1800-talets London finns det inte så mycket man kan tänkas göra. Om man inte gör som Beatrix Potter då och börjar skriva barnböcker. Kasta in lite romantik, en alltför traditionell (men väldigt underhållande) mamma och Ewan McGregor på det så har ni en helt underbar film. 
5. The Prince & Me
Vem har inte drömt om att hitta en prins att gifta sig med och bli en tvättäkta prinsessa? Ja det skulle ju bli lite jobbigt att ständigt behöva uppföra sig och tänka på vad man säger, för att inte tala om alla plikter. Lösningen: Se på när Julia Stiles gör det istället. Det är ganska underhållande. 
Så där har ni några filmtips ifall ni ligger sjuka och inte orkar börjar bearbeta filmer med invecklade budskap. Det lättaste när man är sjuk, har jag märkt, är att se på filmer som är himla underhållande som inte kräver flera dagars analys efter att man sett dem. Då är mina fem förlsag ypperliga. Får ni ännu inte nog så kan ni ju kolla in dessa två serier:
 
Riverdale
En av Netflix senaste seriesatsningar som innehåller mord, roliga karaktärer och humor. Jag vet inte med er, men mer än så begär jag inte riktigt av serier. 
RuPaul's Drag Race. 
Jag kan inte tala om hur mycket jag älskar RuPaul's Drag Race. En reality-serie som innehåller show, paljetter, bitchigt drama, pride, kändisimitationer och galna utmaningar kan ju bara inte vara tråkig. Och det är den inte heller. P.S. Det finns en hel drös med säsonger på Netflix.
Hoppas jag kan pigga upp i några sjukstugor, och tar mina tips slut så är det bara att höra av sig. Det där var bara ett ytskrap av det som jag faktiskt har hunnit se. Någon får gärna komma och bota mig snart. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Sundqvist

Jag är tjugo år, bor i Finland men pratar svenska. Funderar över de konstigaste sakerna mest hela tiden och gör lite videos på Youtube emellanåt. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela