kalascajsa.blogg.se

Välkommen till en tjugoettårig finländares lilla blogg! Studerar till barnträdgårdslärare, ser för mycket på film och äter för mycket popcorn för mitt eget bästa. Har ett litet behov av att berätta mina allmänt vanliga vardagsäventyr åt världen och hoppas att någon vill läsa.

En blir hyllad, en blir ifrågasatt

Publicerad 2017-02-12 20:20:59 i Allmänt,

Jag kan ju inte vara den enda som tyckte att David Lindgrens Mello-medley lyfte hela lördagens delfinal. Show, paljetter, fläktar och kostymbyten brukar alltid gå hem hos mig. Dessutom så innehöll hans mellannummer en "nakenchock" där han passade på att visa upp sin så kallade "pappa-kropp". Förutom att gilla fläktar och paljetter så gillar jag även när någon vågar visa vem de verkligen är och stå emot den skeva kroppsbild som media annars förmedlar. Men det är en liten, liten detalj som förstör hela denna händelse för mig. Det är det här:
 
"Vad har hon hittat att klaga på nu då?" kanske ni tänker. Kanske ni tycker att det är bra att Davids pappakropp får den uppmärksamhet den förtjänar. Vet ni vad, det kan jag till viss del hålla med om. Vanligtvis är jag alltid för artiklar som bidrar till att krossa den kroppshets som råder. Men inte denna gång. Orsaken är att för inte mindre än en vecka sedan så såg post-mello artikeln ut såhär:
Efter första mello-deltävlingen så fick Clara Henry, som förövrigt var fullt påklädd, frågor om hon är gravid eftersom at hennes mage putar ut. Clara Henry, som i mina ögon är smal som en sticka, tvingas på instagram förklara att hon inte är gravid utan att det är helt normalt att en mage ser ut som hennes gör. Men när David Lindgren poserar med en lite lösare kropp så "tokhyllas" han av hela svenska folket. Varför? För att han är småbarnsförälder eller för att han är man? Jag har ingen aning gott folk, men det gör mig bara väldigt väldigt besviken. För än kan tydligen inte en kvinna få ha på sig något lite tajtare utan att det ska debatteras om hon är gravid. Det är tydligen helt okej att sätta hennes kropp i fokus utan hennes tillstånd. Lindgren kommenterade i alla fall sin kropp själv först. Clara Henry försökte bara vara den bästa programledaren hon kunde vara för kvällen. Men fortfarande bedöms hon på grund av sin  kropp. De som säger att feminismen inte behövs och att vi bor i ett jämställt samhälle kan ju titta här. Vi lever tydligen i två helt olika världar. Hur mycket jag än älskade David Lindgrens shownummer så kan jag inte blunda för det här. För det är inte okej någonstans. 

Kommentarer

Postat av: Fredrica

Publicerad 2017-02-13 08:51:53

Vet du jag funderade på precis samma sak som dig, och det är helt sjukt. Jättebra av dig att skriva om det här!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Sundqvist

Jag är tjugo år, bor i Finland men pratar svenska. Funderar över de konstigaste sakerna mest hela tiden och gör lite videos på Youtube emellanåt. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela