kalascajsa.blogg.se

Välkommen till en tjugoettårig finländares lilla blogg! Studerar till barnträdgårdslärare, ser för mycket på film och äter för mycket popcorn för mitt eget bästa. Har ett litet behov av att berätta mina allmänt vanliga vardagsäventyr åt världen och hoppas att någon vill läsa.

Det här med lingonveckan

Publicerad 2016-10-05 13:40:19 i Allmänt,

 
Så här personlig brukar jag sällan vara på bloggen, men vet ni vad? Jag älskar att prata mens. Jag insåg dessutom att man inte bara kan vänta på att det ska sluta vara ett tabubelagt ämne utan att försöka göra något åt det själv. Det är ju så himla normalt, men ändå är det något som så många människor är obekväma att prata om. Så nu under radio X3Ms mensvecka så passar det väl fantastiskt bra att svara på Menskligts menslista? Det tycker jag i alla fall.
Känslan när du fick din första mens?
Var väl ganska överraskad, plus att jag tyckte att det sög. Att känna sig konstant ofräsch var något jag kände att jag kunde leva utan. 
Hur har du koll på din menscykel?
Enligt alla skolsköterskor någonsin är det ju världens undergång om man inte noggrant prickar i sin kalender varje gång man vaknar i en mordscensliknande säng. Det är lite för mycket att vänta av en människa som knappt kommer ihåg hur gammal hon är. Men jag vet ju ungefär när jag fick den föregående månad och så brukar jag plussa på några dagar eftersom att jag alltid är sen. Alltid. 
Med vem pratar du om mens?
Egentligen skulle jag vilja kunna prata mens med alla jag möter, men jag måste nog känna personer och vara bekväm med hen först. 
Har du nån gång blivit överrumplad av din mens?
En gång. När den kom för tidigt. I alla år jag har haft mens så har den bara kommit för tidigt EN gång. Gissa om jag blev chockad. Jag trodde att jag hade inre blödningar först innan jag kom ihåg att det faktiskt ska rinna blod ur en en gång i månaden. 
Den pinsammaste situationen din mens har utsatt dig för?
Som tur är så har jag inte haft så pinsam mens. Trots att den är en hemsk sak som bortde utvisas ur mitt liv för alltid så har den ändå alltid insett att det bara skulle vara taskigt att skämma ut mig. Den ger mig redan tillräckligt med saker att fundera på. 
Hur ont gör din mens när det är som värst?
Jag hör ju tyvärr till dem som inte kan gå upprätt utan att ta en hiskelig mängd värktabletter när jag har mens. Nu vet jag inte hur det är att föda barn, men är det mycket värre än min mensvärk så är jag förvånad. Har jag inte tillgång till värktabletter så är det bara att gå hem, lägga sig på golvet och invänta döden. Nästan. 
Vad tycker du om din mens?
Den är hemsk. Allt med den är bara så otroligt bökig. Att det bara skulle vara en halv deciliter man blöder ut i månaden känns som bullshit. Dessutom slipper man ju inte krämpor när man inte har mens, utan då kommer PMS:en med humörsvängningar från helvetet. Alltså tyvärr har jag väldigt svårt att se något positivt med just min mens. Jag hör ju till en av de som har det väldigt jobbigt när det kommer till mens. Det kräver oerhört med planering, man tappar koncentration för att inte ens de kraftfullaste värkmedicinerna tar bort värken och även när man inte har mens så måste man vara utstå humörsvängningar och förvärkar. 
 
Ditt bästa mensminne?
När jag och några kompisar var på väg till skären över helgen och var två av oss var tvungna att köpa choklad för att orka hela vägen dit. När någon annan går igenom samma sak så blir det automatiskt mycket bättre. 
Där har vi allt från mig och min mens för tillfället. Får ni inte riktigt nog av att prata och tänka på mens så kan ni ta Buzzfeeds test How Metal Is Your Period? (Länk här). Min är very metal

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Sundqvist

Jag är tjugo år, bor i Finland men pratar svenska. Funderar över de konstigaste sakerna mest hela tiden och gör lite videos på Youtube emellanåt. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela