kalascajsa.blogg.se

Välkommen till en tjugoettårig finländares lilla blogg! Studerar till barnträdgårdslärare, ser för mycket på film och äter för mycket popcorn för mitt eget bästa. Har ett litet behov av att berätta mina allmänt vanliga vardagsäventyr åt världen och hoppas att någon vill läsa.

Det här med psykisk ohälsa

Publicerad 2016-12-11 09:02:32 i Allmänt,

Nu igen tvingas jag bara att slänga mig in i en vild debatt. Men denna gång kan jag inte bara sitta tyst. Det känns fel. Ni som följer många finlandssvenska bloggar så vett att det går vilda diskussioner om psykisk ohälsa. Det tycker jag ändå på något plan att är bra. Man ska få prata om psyksik ohälsa. Men det som skrivs, det kan jag inte ställa mig bakom. Det sägs att man ska tänka positivt, det sägs att mental träning kan hjälpa och det sägs att man ska skatta sig lycklig att man ändå har det så bra som man har det här i Finland. Jag förstår varför folk säger såhär. Jag förstår att det kan verka så lätt att bara tänka positivt om man har en dålig dag. Men jag förstår också en annan sak. Att skriva att vi måste tänka positivt för att förebygga psykisk ohälsa är för mig ett ganska tydligt tecken på att någon inte har upplevt psykisk ohälsa på nära håll. För det är inte så det fungerar.
 
När man lider av psykisk ohälsa är det nästan omöjligt att tänka positivt. Och försöker man så är det som ett lock för ens positivitet. Den är instängd. Fångad. Den kommer inte loss. Psykisk ohälsa är inte att vara deppig. Det är en sjukdom. Många sjukdomar, många diagnoser och många begrepp. Och det ska man komma ihåg. Det är som vilken annan fysisk sjukdom som helst, bara att den sitter i hjärnan. En människa som lider av psykisk ohälsa har rätt att få vård för sin sjukdom. Hen ska inte behöva höra att "det bara är att tänka positivt". För det är inte så lätt. Och därför blir jag så ledsen när jag läser dessa inlägg om psykisk ohälsa. Men jag blir inte arg på er som skriver detta. För samtidigt förstår jag hur ni tänker. Allas situationer ser olika ut, och detta kan just vara orsaken till att man råder en som inte har upplevt psykisk ohälsa att uttala sig om det. För ni är de lyckliga. Psykisk ohälsa är ett rent h*lvete. Ni ska vara lyckliga att ni inte har upplevt det på nära håll. Ni får uttala er, absolut. Alla har åsiktsfrihet. Men observera att ni kanske trampar någon på tårna. Ni kanske utan att tänka på det förminskar någons känslor. För det är så jag har känt när jag har läst era inlägg. För det är inte bara att tänka positivt. 

Kommentarer

Postat av: maggie, blogg om att vara bipolär

Publicerad 2016-12-11 10:31:32

Så sant! Jag är så trött på att rycka upp mig, och alla dessa andra ord som säger samma sak. Jag beskriver just detta i min blogg och jag blev gripen av din text. Låt oss prata om det, ocensurerat. Låt oss få må dåligt och berätta vilket helvete det kan få vara. Och låt oss få ge en rätsida på vad som egentligen hjälper när det är ett helvete. Tack för dina ord! <3

Svar: Tack för din kommentar! Jag tycker att vi ska lyfta upp hur det faktiskt är i verkligheten! <3
Cajsa Sundqvist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Sundqvist

Jag är tjugo år, bor i Finland men pratar svenska. Funderar över de konstigaste sakerna mest hela tiden och gör lite videos på Youtube emellanåt. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela