kalascajsa.blogg.se

Välkommen till en tjugoettårig finländares lilla blogg! Studerar till barnträdgårdslärare, ser för mycket på film och äter för mycket popcorn för mitt eget bästa. Har ett litet behov av att berätta mina allmänt vanliga vardagsäventyr åt världen och hoppas att någon vill läsa.

Let them pee

Publicerad 2016-10-13 21:27:55 i Allmänt,

Nu tänker jag slänga mig huvudstupa in i en väldigt aktuell och vild debatt och jag är beredd på att bli giljotinerad. Men om det är priset man får betala för att uttrycka sin åsikt, then so be it. I onsdags dök det upp en liten artikel på Vasabladet som handlar om att några studerande på Åbo Akademi vill införa könsneutrala toaletter. Jag blev helt fylld av glädje och tycker att det är fantastiskt att vi på ÅA också kan börja ta steget in i 2010-talet. Men efter att ha läst kommentarer och diverse blogginlägg så sjönk mitt humör rejält. Mest för att jag slås av hur mycket okunskap och trångsynthet det finns kring könsneutrala toaletter fortfarande. Det är väl ändå en mänsklig rättighet att få utträtta sina behov oavsett kön? Men ändå så läser jag kommentarer om att det finns viktigare saker att fundera på, att vi ska sluta larva oss och lägga ner våra jämställdhetsdebatter m.m. Ja det kanske finns viktigare saker att fundera på, men att få gå på toaletten är väl ändå en väldigt viktig sak eller hur?
Det folk inte tänker på är att könsneutrala toaletter inte skapas för de som ser det som en självklarhet vilken toalett de ska gå på. De skapas för att alla, oavsett kön, ska vara jämlikar. Utan könsneutrala badrum tvingar vi män som Chaz Bono att gå damtoaletten bara för att han råkade födas med kvinnliga könsorgan. 
Utan könsneutrala badrum tvingar vi kvinnor som Laverne Cox att gå på herrtoaletten bara för att hon föddes med manliga könsorgan.
Nu tog jag väldigt kända människor som exempel, men vet ni vad? De behöver också uträtta sina behov! Jag säger inte att vi måste ta bort herr- och damtoaletten omedelbart. Men skulle det verkligen vara världens undergång om vi skulle ha ett könsneutralt badrum också? Själv har jag absolut ingen skillnad vem som sitter bredvid mig i en offentlig toalett. Människor som människor, alla ska vi väl ändå få gå på toaletten? Jag definierar toalett som ett rum där man ska få uträtta sina behov eller byta blöja på sitt barn. Det är väl ändå inget som har med könstillhörighet att göra? Vi har väl alla könsneutrala badrum hemma? Jag har heller inga som helst problem att gå på herrtoaletten om alla andra toaletter är upptagna, och det är sannerligen inte så smutsigt som ni kanske tror. Okej, jag skulle kanske inte vandra in i ett offentligt badrum med bås och pissoarer för det är inte så socialt acceptabelt, men skulle det vara ett könsneutralt badrum så skulle jag inte ha några som helst problem med det. 
Jag förstår oron kring att det är "lättare" att bli sexuellt antastad på en könsneutral toalett, men då kanske vi ska ta tag i våldtäktskulturen istället? Jag förstår att det kan kännas obekvämt för någon som är van att vara omgiven av människor av samma kön när de uträttar sina behov, men vet de hur de känns att inte ha någon könstillhörighet, eller ha "fel" könstillhörighet enligt samhället? Om folk bara skulle förstå hur jobbigt det kan vara att känna sig annorlunda och få det slängt i ansiktet varje gång man ska göra något så naturligt som att gå på toaletten. Detta är något jag kan erkänna att jag inte förstår själv, jag kan inte ens tänka mig hur oerhört jobbigt det måste vara. Könsneutrala toaletter skapas inte för er som kände er som flickor redan från början. De skapas inte för er som självklart visste om att ni är pojkar. De skapas för de som har kämpat för att få vara de de är. De skapas för de som inte känner att de hör till någondera av de "socialt accepterade" könen. De skapas för människor. Människor som bara vill gå på toaletten. Punkt slut. 
(Bilder från google)

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2016-10-13 22:07:30

Hej!
Kan inte säga annat än att jag håller helt med! Och ett riktigt bra inlägg.
Vi är ju alla människor i slutändan, eller hur?

Svar: Tack, precis! :)
Cajsa Sundqvist

Postat av: Yvonne

Publicerad 2016-10-14 08:39:55

Jag håller också med om att det är onödigt med separata herr- och damtoaletter. Huvudsaken är att det finns ordentliga bås där jag kan stänga in mig när jag ska uträtta mina behov, jag klarar inte av att "kissa i bolag". Antar att det är lite billigare med urinrännor eller pissoarer, men nog tycker väl herrar också att det är bra att få kissa i avskildhet...

Svar: Exakt, vi måste göra det bekvämt för alla!
Cajsa Sundqvist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Sundqvist

Jag är tjugo år, bor i Finland men pratar svenska. Funderar över de konstigaste sakerna mest hela tiden och gör lite videos på Youtube emellanåt. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela